Kansanedustaja Veronika Honkasalo kirjoitti 3. maaliskuuta Facebook-päivityksen, joka alkaa sanoilla "ihmisoikeudet koskettavat kaikkia". Honkasalo korostaa, miten monet ihmiset ovat ottaneet häneen yhteyttä ja pyytäneet olla unohtamatta ihmisten hätää muuallakin maailmassa, vaikka huomio onkin oikeutetusti kiinnittynyt akuuttiin Ukrainan tilanteeseen.
"En totisesti unohda", tähdentää Honkasalo. Sen sijaan minua karmii tämä kaksinaismoralismi,
joka nyt nostaa päätään ja joka sisältää myös syvän rasistisia piirteitä. Se näkyy nyt siinä, miten
rodullistettuja kohdellaan Euroopan rajoilla ja miten esimerkiksi afrikkalaistaustaisia on estetty
pakenemasta Ukrainasta", kansanedustaja jatkaa.
Hyvä, että edes yksi suomalainen poliitikko tunnustaa ja puhuu avoimesti Euroopan rakenteisiin syöpyneestä rasismista ja kaksinaismoralismista.
"Ihmisoikeudet koskevat kaikkia", on kuitenkin ilmaisu, mikä vaatii pysähtymistä ja syvempää tarkastelua. Se kyllä kuulostaa paperilla hyvältä ja näin "periaatteessa" asian pitäisikin olla, mutta monen mielestä näin ei ole. Eurooppalaisten valtioiden viimeaikaiset toimet osoittavat hyvin selkeästi, että kaikkiin ihmisiin ei suhtauduta yhdenvertaisesti, eikä kaikkien ihmisten hätä ole samanarvoista.
YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus korostaa muun muassa ihmisten universaaleja oikeuksia ja vapauksia rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon, kansalliseen alkuperään, ominaisuuteen, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen katsomatta.
Hyvältähän tämä teoriassa kuulostaa, mutta miten mahtaa asiasta tällä hetkellä ajatella Puolan ja Ukrainan rajalla jumissa oleva afrikkalainen opiskelija, jota viranomaiset estävät pakenemasta Ukrainasta ihonvärinsä ja alkuperänsä vuoksi?
Tai miltä miljoonista syyrialaisista pakolaisista on tuntunut, kun Euroopan valtiot ovat sulkeneet ovensa heidän edessään ja kohdelleet heitä ala-arvoisesti sekä leimanneet heidät turvallisuusuhaksi?
Myös eriarvoisuutta on se, miten eurooppalaiset valkoiset vierastaistelijat saavat vapaasti mennä Ukrainaan sotimaan ja lööpit esittävät heidät sankareina, mutta kun saman tekee musliminuori, joka lähtee Syyriaan puolustamaan al-Assadin kansanmurhasta (ja Venäjän pommituksista) kärsiviä syyrialaisia, hänet leimataan "jihadistiksi" ja terroristiksi, heitetään nöyryytettynä vankilaan ja pohditaan ministeriöiden tasolla, miten häneltä saataisiin riistettyä kansalaisuus.
Sillä länsimaalaisten oikeustajuunhan ei mahdu ajatusta siitä, että musliminuori voisi olla kansainvälisen oikeuden sääntöjä noudattava vierastaistelija, joka sotii eettisesti oikeuden ja hyvän asian puolesta. Viimeaikainen uutisointi on tehnyt tämänkin asian selväksi.
Myös vierastaistelijan tulee olla valkoinen ja "kristityltä" tai ainakin "tavalliselta eurooppalaiselta" näyttävä, mutta ei missään nimessä muslimi, eikä "jihadisti."
Juuri tämänkaltaisten (jihadisti) sanojen käyttäminen kytkeytyy keskeisesti rasistiseen ja syrjivään retoriikkaan. On niin paljon helpompi heittää ilmoille poliittisesti värittyneitä ja tieteellisesti määrittelemättömiä ilmaisuja, jotka leimaavat ja toiseuttavat ihmisen kuin käydä kriittistä ja oikeudenmukaista keskustelua siitä, että mitä jihad itse asiassa tarkoittaa muslimeille ja ennen kaikkea, miten itse islaminusko sen määrittelee.
Esimerkiksi Ukrainassa elää noin puoli miljoonaa muslimia, joista moni taistelee tällä hetkellä miehitystä vastaan ja puolustaa itseään, perhettään ja uskontoaan Venäjän väkivaltaisuuksilta. Ja aika varmasti hyvin monelle heistä Venäjän joukkoja vastaan sotiminen on jihadia: oikeutettua taistelua ja ponnistelua sekä heidän omaisuutensa, kunniansa, maansa ja uskontonsa puolustamista Jumalan tähden.
Tähän yhteyteen sopii jakaa eräs islamilainen perimätieto. Mies tuli profeetta Muhammadin ﷺ luo ja kysyi:
"Jumalan profeetta, miten tulisi suhtautua ihmiseen, jolla on aikomuksena viedä omaisuuteni?" Profeetta sanoi: "Älä luovuta omaisuuttasi hänelle." Mies jatkoi kysyen: "Mitä jos hän käy minuun käsiksi?" Profeetta vastasi: "Siinä tapauksessa taistele häntä vastaan." Mies jatkoi: "Mitä jos hän surmaa minut?" Profeetta vastasi: "Sitten sinusta tulee marttyyri." Mies jatkoi vielä kysyen: "Mitä jos minä surmaan hänet?" Profeetta vastasi: "Hän joutuu helvettiin." (Ṣaḥīḥ Muslim)

Comments